לשירות לקוחות| חייגו
מתאריך ה 28/03 עד לתאריך 03/04 החנות תהיה סגורה | א-ה: 11:00- 17:00 | שישי: סגור |

אני והגור שלי- גידול כלב בבית/ מאור שטיינמץ

מזל טוב! הבאתם לעצמכם או לילדים גור כלבים הביתה, הוא מתוק, חמוד, שובב ושמח. כולם מתקהלים סביבו רוצים לשחק וללטף אבל לא כולם יודעים איך לטפל בו. טיפול נכון בכלב הקטן מהווה בסיס מאוד חשוב להמשך הטיפול ואחזקה בכלב. רוב בעלי הכלבים ה”זמניים” מחזירים את הכלב למקום שממנו נלקח או מעבירים אותו לטיפול בעמותה כדי למנוע מקרים של טיפול לא נכון ומסירת הכלב הנה לכם מספר טיפים.

מונעים מהגור לעשות צרכים בבית:

“עשיתי בחוץ אבא עכשיו אני מקבל פרס?”

גורים צעירים אינם יכולים להתאפק הרבה זמן ולכן דורשים טיול בחוץ מספר פעמים ביום. ההמלצה היא להוציא את הכלב כל שלוש ארבע שעות, לטיול קצר של מספר דקות בשביל לעשות את צרכיו. יש להמשיך את הטיול לאחר שהכלב סיים את צרכיו עוד מספר דקות על מנת שהכלב לא יקשר בין עשיית הצרכים לחזרה הביתה. כל פעם שהכלב סיים לעשות את צרכיו עלינו לתת חיזוק להתנהגותו, אנו נעשה זאת על ידי ליטוף, מילה טובה ובחטיף קטן לכלבים שילמד שעשיית צרכים בחוץ היא עסק משתלם.

הגדרת סביבת מחייה:

האם לכלב אצלכם מותר או אסור לעלות על המיטה?

רצוי מאוד להגדיר מראש את מיקומו של הכלב במרחב הבית, לכן מומלץ להשתמש בכלוב, מלונה או כל תיחום אחר, שיהיה מקסימום פי 2 מגודל הכלב. הגדרת מיקומו של הכלב מגבילה את אזור השהות של הכלב בסביבה הביתית ועוזרת לנו לשלוט על הגור שלא יעשה צרכים בכל הבית. יש להדגיש שהתיחום הוא אינו עונש! אם קרה והכלב ברח מהתחום המוגדר, לא נורא, אין צורך לעשות מהומה, פשוט מחזירים אותו למקום. במידה ותפסתם את הכלב בשעה שהוא עושה את צרכיו בבית פשוט עצרו אותו והוציאו אותו החוצה להמשך הפעילות. לאחר שסיים את צרכיו בחוץ יש לתגמל אותו על כך. יש לזכור שכלבים נוטים לעשות צרכים אחרי שינה או משחק, לכן אם הכלב התעורר או מראה סימני עייפות מן המשחק זהו זמן טוב להוציאו החוצה לטיול. הדבר החשוב ביותר שעליכם לזכור הוא שאין לצעוק,להכות או לכעוס על גור שעשה את צרכיו בבית, פעולה זו יכולה לגרום לו לקשר את עשיית הצרכים כדבר אסור ולכן גם שנצא איתו החוצה הוא ימנע מלעשות את צרכיו.

נשכנות גורים ומשחקים:

גורים אוהבים לשחק וחלק מהמשחק שלהם כולל נשיכות של הידיים או הרגליים. כשגור נושך אותנו הוא בעצם בודק את עצמו ואותנו, הוא בודק מתי הוא גורם לנו לכאב ואת עוצמת הנשיכה שלו. הבדיקה הנ”ל של הכלב היא חשובה להמשך התפתחותו התקינה של הגור. כלב בוגר שלא קיבל הזדמנות לעשות זאת בתור גור, לא יידע לווסת את הנשיכה שלו בתור כלב בוגר. עלינו לראות בנשיכה הזדמנות מצויינת להבהיר לגור שזה לא נעים לנו ושאנחנו לא מעוניינים לשחק באופן הזה. איך עושים זאת? זה די פשוט, אומרים בקול “איה” בטון מתבכיין שכזה, ממש כמו שגור אחר היה מגיב לנשיכה כואבת מאחיו. כאשר הגור מפסיק לנשוך אנו משבחים את הגור על שהפסיק וממשיכים לשחק איתו בעזרת צעצוע שאותו הוא יכול לנשוך חזק כמה שירצה. חשוב מאוד לתת דגש על המשחק ולגרות את הכלב בעזרת מגון של צעצועים, כל כלב אוהב מרקם וחומר אחר, אז מה שנותר לנו זה לבדוק איזה צעצוע מעניין אותו יותר. כאשר הגור אוהב לשחק בצעצועים שלו הוא יניח לכל שאר החפצים בבית כמו נעליים, בגדים, רהיטים וכו.

הרגלה לקולר ורצועה:

הרגלה לרצועה

לפני שאנחנו יוצאים עם הגור שלנו מהבית עלינו לגרום לו להתמודד עם הקולר והרצועה החדשים שקנינו עבורו. על מנת שלא ניתקל בקושי בחוץ נתחיל לתרגל את לבישת האביזרים הללו בתוך הבית. נשים לכלב את הקולר והרצועה בתוך הבית ונצא איתו לסיבוב במרחב הדירתי, במהלך הטיול בתוך הבית נחזק את התנהגותו של הכלב על הליכה טובה והתנהגות חיובית.

חשיפה נכונה ומניעת פחדים:

“מה זה?!”

הכלב הקטן שלנו מעולם לא נחשף לדברים שאנו כבר מכירים רגילים לקיום שלהם. הכלב רק מגלה אותם וחלק מהדברים החדשים הללו שהוא מגלה יכולים להיתפס אצלו בתור דברים שליליים או חיוביים. אנו יכולים לשים את הדגש על החיובי והשלילי וליצור אצלו את ההבדל ביניהם. מגיל צעיר מומלץ להוציא את הכלב למקומות שעוד לא ראה ונחשף אליהם. בצורה הזו אנו חושפים את הכלב לריחות, צלילים והמולה של קהל שטרם הכיר. כשאנחנו יוצאים איתו החוצה עלינו להקפיד שאנו יוצאים עימו לסביבה בטוחה וכמה שיותר נקייה שתמנע ממנו חשיפה למחלות כלבים. במהלך הטיול רצוי לשחק עם הכלב במשחק האהוב עליו בזמן שהוא נחשף לסביבה החדשה והרועשת. כמובן שגם פה נשתמש במילה טובה ואיזה חטיף כלבים טעים בכל פעם שניגש לבדוק משהו שיכול להפחיד אותו כמו עגלת קניות או פח. חשוב מאוד לתת לגור החדש שלנו להכיר כלבים חדשים, לא לפני שבדקנו שהכלבים הללו לא יכולים להוות איום על הגור הקטן שלנו. אין צורך לפחד מגודל הכלב אך יש לשים לב כי הגור אינו משחק עם כלב פעלתן ואנרגטי במיוחד, זה יכול להיות יותר מדי בשבילו ואף להפחיד אותו. כלבים רגועים ואדישים הם מקום טוב להתחיל בו. בנוסף חשוב לחשוף את הכלב ליצורים וחפצים שהולכים להיות חלק משגרת החיים שלו. למשל עלייה לאוטו, ביקור אצל וטרינר, התעסקות בפרווה שלהם, פתיחת לסתות ועוד ועוד. עלינו להקפיד שבכל סיטואציה כזו הגור יהנה ממנה. כלב שנחשף לדברים שונים בהיותו גור יהיה כלב בעל בטחון עצמי גבוהה ויחשוש פחות מחשיפה לאתגרים חדשים.

תקשורת נכונה:

“אבא אני מסתכל עליך”

ישנם שני פקודות שרצוי ללמד כל כלב חדש ובאמצעותן ניתן לעשות שמונים אחוז מהפעילות היומיומית של הכלב.

מבט- עלינו לעודד את הכלב ליצור קשר עין איתנו בכל רגע נתון. הפקודה הזו תעזור לנו גם כשאנחנו יוצאים לחשוף את הגור לעולם החדש והלא מוכר. את הפקודה אנו מלמדים בעזרת חטיף או צ’ופר מתאים אחר, עלינו להחזיק את הצ’ופר מאחורי הגוף, לחכות לכלב שיצור איתנו קשר עין וברגע שעשה זאת אנו מתגמלים אותו בצ’ופר. רצוי לחזור על הפעולה הזו מספר רב של פעמים וכך בעצם נוכל להתאמן על הארכת קשר העין ולהוסיף את הפקודה הקולית. טיפים ללימוד הפקודה: נשחק עם הגור ואז נפסיק את המשחק, נחכה שיסתכל עלינו , נרד לגובה הגור וניתן לו את הצ’ופר.

מגע- בפקודה הזו אנחנו רוצים ללמד את הגור לגעת בכף היד לפי פקודה. בעזרת פקודה זו אנחנו יכולים לכוון את הגור לכל מקום שנרצה, בין אם נרצה לעלות אותו לרכב ובין אם לעקוב אחרינו. את הפקודה אנו מלמדים כאשר אנחנו מחזיקים חטיף בתוך כף היד ומחכים שהגור יגע ביד עם האף. כאשר הגור נוגע עם האף ביד אנו פותחים את היד ונותנים את החטיף. על החלק הזה אנחנו חוזרים מספר פעמים. כאשר אנו רואים שהכלב מגיע ליד ונוגע בה אנחנו מתחילים לאתגר את הכלב בהוזזת היד לצדדים, למקומות גבוהים וכדומה. בשלב הזה אנחנו מוסיפים את הפקודה הקולית. טיפים ללימוד הפקודה: בהתחלה נתרגל בגובה של הגור, אם הוא לא נוגע ביד אז אנו נושיט את היד וניגע באף שלו וניתן לו את החטיף.

טיפ כללי והחשוב ביותר: במגע ומשחק עם הגור עלינו להיות מעניינים, דינמיים, כיפיים ולהוות מרכז העניינים עבור הגור. ברגע שנתנהג בצורה הזו אנו נהיה עבור הגור שלנו מרכז העולם והוא תמיד יחפש את חברתנו במקום להתמקד בחיפוש גירויים חיצוניים אחרים.

הכי חשוב זה שהם ואתם תהנו 🙂
שתף עם חברים